
 

 

 

 

 



 2 

 

 

TABLE OF CONTENTS: 

 

 

I  FREEDOM OF EXPRESSION ................................................................ 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS .... 9 
 
 
III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS ....14 
 
 
IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, 
STATE AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE 
PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ............................14 
 
REGULATORY BODIES ..............................................................................14 
 
STATE AUTHORITIES ................................................................................16 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS ....................................................... 18 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ......................................................19 
 
 
VII CONCLUSION .................................................................................. 20 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Report, there were several cases pointing to potential violations 

of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1 On October 5, 2011, journalist of the Sabac-based newspaper “Podrinjske” and 

correspondent of Radio Free Europe Hanibal Kovac was physically attacked in downtown 

Sabac. Kovac was kicked in the back by an unknown man, who told him he was going to get 

“beaten or dead”. According to eyewitness‟ statements, the man had gotten out of a jeep with 

no license plates, threatened and kicked the journalist and ultimately drove away. According 

to the same sources, everything happened just ten meters away from the traffic police, in an 

area covered by cameras. According to Kovac himself, the attacker presented himself as the 

body guard of a medical equipment dealer mentioned in the investigation in the Sabac 

General Hospital. Kovac had been investigating the dealings of that hospital for months, 

especially in the area of procurement. According to a press release, the police has identified 

the attacker, apprehended him and placed him in police custody, after which he is supposed 

to be taken to the judge of investigation. 

 

According to the Public Information Law, it is prohibited to put physical or other pressure on 

a public media and its staff or exert any influence that might obstruct their work. According 

to the provisions of the Penal Code in the Republic of Serbia, Hanibal Kovac‟s case might 

contain elements of the criminal offense of violent behavior, incriminating serious 

disruptions of public order, namely serious threats to the peace of citizens by gross insults 

against and/or harassment of other persons, violence against other persons, provoking a fight 

or rude or unscrupulous behavior. The Law provides for a penalty of up to three years in 

prison for violent behavior. If a person has suffered a minor bodily injury or such behavior 

has caused severe humiliation of the citizens, the perpetrator shall be punished by a prison 

sentence in the duration of between six months and five years. Additionally, also according to 

the provisions of the Penal Code of the Republic of Serbia, threats made against the security 

of a person by menacing that person with an attack on his/her life or body, or the life or body 

of a person close to him/her, if such threat is made against a journalist in relation to the 

his/her work in the domain of information, shall be subject to a prison sentence of one to 

eight years. A particular concern is, however, the fact that, as in other similar cases, including 

the notorious attack on Vecernje Novosti‟s correspondent from Loznica Vladimir Mitric back 

in September 2005, the police remained silent as whether it had identified the persons that 



 4 

had ordered the attack. Namely, despite Kovac‟s statement, released in the media, that the 

attacker presented himself as the body guard of a medical equipment dealer mentioned in the 

investigation in the Sabac General Hospital, which case Kovac had been investigating and 

reporting about for months, one may not infer from the police press release if any 

investigation about the attacker‟s identity has been conducted at all. Particularly worrying is 

the fact is that the investigation in a large number of attacks against the media typically ends 

up with the identification of direct perpetrators, but not of those who have hired them, the 

real instigators of the attack. 

 

1.2 The editor of the aforementioned internet portal and correspondent of the daily 

“Danas” from Vranje Vojkan Ristic informed the police he was threatened over the phone by 

a high DSS official in Vranje. According to him, the threats are the reaction to information 

published on October 5 that the Prosecutor for Organized Crime has been investigating the 

assets of several persons from Vranje, members of the Democratic party of Serbia (DSS) or 

persons close to that political party. Using the information of an unnamed police source from 

Belgrade, the Vranje Press internet portal claims that the investigation is led in the scope of 

the operation that previously saw the arrest of the Director of the Kolubara Coal Basin.. Ristic 

claims he was warned not to write about the case again. Two days later, the media reported 

that Ristic had given a statement to the police, accusing DSS official from Vranje Misa Antic. 

The President of the City Board of the DSS in Vranje Dejan Stanojevic told a local TV station 

by telephone that “the threats are a product of Vojkan Ristic‟s imagination”. According to 

Stanojevic, nobody from the DSS in Vranje has anything to do with what happened in 

Kolubara and nobody from Vranje has done any business with Kolubara. The City Board of 

the DSS in Vranje also protested over the reports by Vranje Press, labeling it a product of the 

impending electoral campaign and calling Vranje Press to reveal the source of the 

controversial information. 

 

According to the Public Information Law, it is prohibited to directly or indirectly restrict 

freedom of public information, so as to restrict the free flow of ideas, information and 

opinion. It is particularly prohibited to put any pressure and influence on public media and 

their staff so as to obstruct their work. The Public Information Law particularly insists on the 

special responsibility and obligation of persons occupying political functions in that respect, 

pointing to their right to protection being restricted if the respective information is relevant 

to the public, since the person, which the information pertains to, is discharging a certain 

function. Of particular concern is the request made by the City Board of the DSS in Vranje, 

calling Vranje Press to reveal the source of the controversial information. According to the 

Law, the journalist shall not reveal his/her source unless the information related to a 

criminal offense, or perpetrator of a criminal offence subject to no less than five years in 



 5 

prison. This rule, provided for by the Public Information Law from 2003, was mainly 

respected in the last eight years, although there were attempts by various sides to disregard 

it: for example, in early 2009, the daily Borba was called upon to reveal its sources of the 

information about the decision of the Serbian government in the Miladin Kovacevic case. The 

then Editor-in-Chief of Borba Olivera Zekic was questioned by the police, but refused to 

reveal the source of the information that the government was ready to pay damages to the 

injured student Brian Steinhower, in order for the fugitive Miladin Kovacevic to be allowed to 

stand trial in Serbia. The trivialization of the journalists‟ right to protect their sources, as well 

as the calls to breach this right for the sake of protecting the ratings of political parties, shows 

that the politicians in Serbia are ready to forego the importance of protecting journalist 

sources and hence freedom of expression in general, which are legally guaranteed in Serbia, 

among other things, by the provisions regulating the protection of journalist sources, if the 

aforementioned politicians estimate that it may bring them even short-term political gain. 

 

1.3 In mid-October, the studio of RTV Prima from Bajina Basta was stoned – several 

windows were broken on the building and the tires on the station‟s company car were cut. 

RTV Prima said in a press release it was the third such attack on their company car in the 

previous three months. The attacks were reported to the police. The station said they were 

also under economic pressure, as well as that their employees suffered direct pressure too, 

with the aim of influencing the editorial policy. 

 

The attack on RTV Prima in Bajina Basta is yet another confirmation of the increasing 

pressure on the media and attempts to instrumentalize them in the wake of the coming 

parliamentary and local elections. The pressure ranges from “friendly chats” to economic 

pressure in the form of cancelled marketing contracts or channeling local self-government 

funds allocated for public information to obedient and friendly media. At the same time, 

media are openly threatened and exposed to brutal attacks. Although media associations 

have requested from the authorities to investigate the background of the attack and hold the 

perpetrators to account, we are yet to see any official communication indicating that an 

investigation is underway, let alone that any results have been achieved. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1 The prosecutor  in Novi Sad has filed an indictment against journalist Jelena Spasic 

and Milan Bojovic, the editor of the defunct “Nacionalni gradjanski list” newspaper from 

Novi Sad, over the text “State Authorities Completely Unprepared for War”. The indictment, 

which Jelena Spasic received on October 14, said that the controversial text, written on the 



 6 

basis of a confidential report by the Serbian Defence Ministry about the preparedness of the 

country for defending itself in the case of war, “had damaged national security”. Jelena Spasic 

and Milorad Bojovic were accused of commiting the criminal offense provided for in Article 

98, paragraph 4 of the Law on Classified Data, namely that they had made available, for the 

purpose of publishing the article, the material prepared for the session of the Serbian 

Parliament, which was labelled as strictly confidential. They are also accused of having 

committed the criminal offense provided for in Article 333, paragraph 2 of the Penal Code, by 

not revealing the identity of their source. By doing so, in the Prosecutor‟s opinion, they have 

helped their source – the perpetrator of the criminal offense subject to a prison sentence of 

more than five years. The Journalists‟ Association of Serbia (UNS) has condemned the 

indictment against the journalist and the editor. “What they have published is not 

detrimental to Serbia‟s security, as the indictment claims. On the contrary, it is a contribution 

to better informing the citizens about the real state of the defense preparations and security 

of the country”, UNS said. Jelena Spasic said that the Novi Sad Prosecutor‟s Office had filed 

an indictment against her without even conducting an investigation or summoning her for an 

interrogation. She denied having divulged a secret, because the material in question was 

scatterred around the parliament desks and tables in the parliament restaurant and hence 

could not have represented a secret. The Commissioner for Information of Public Interest 

and Personal Data Protection Rodoljub Sabic reacted with a press release published on 

October 15, in which he warned that the whole case was indicative of the deplorable state of 

the freedom of press and the right of the public to know. “Insisting on the responsibility of 

journalists, while at the same time not holding others, those that are really responsible, to 

account, will, regardless of the intentions of the Prosecutor, have detrimental effects on 

freedom of press and the right of the public to know”, the Commissioner said. Several days 

later, on October 22, according to media reports, the Commissioner said that “he was 

informed that morning by the Republic Prosecutor Zagorka Dolovac that the Prosecutor‟s 

Office will not continue the criminal proceedings against the journalists of “Nacionalni 

gradjanski” (under the indictment of the Primary Prosecutor‟s Office in Novi Sad, which has 

not come into effect yet) and that instead, the investigation will be extended to other officials, 

unknown persons, for the offense of divulging a secret”. The same day, the spokesperson for 

the Republic Prosecutor‟s Office Tomo Zoric told Tanjug that the Extra-Procedural Council of 

the Primary Court in Novi Sad has returned the indictment against the journalist and editor 

of “Nacionalni gradjanski” for investigative proceedings and hence an investigation would 

now be conducted. “After the investigation is completed, depending on the facts that will be 

determined, the Prosecutor will reach a decision about this case,” Zoric said. 

 

The case of Jelena Spasic and Milorad Bojovic has shocked the public. It reminded us of a 

time we have believed to be gone, when, for example, Miroslav Filipovic, the correspondent 



 7 

of “Danas” and the France Presse agency from Kraljevo was sentenced in 2000 for espionage 

to seven years in prison by the Military Tribunal in Nis. Filipovic was allegedly a spy for 

having posted texts signed by him on the Institute for War & Peace Reporting‟s website. Both 

Jelena Spasic and Milorad Bojovic have done their job – writing about the poor situation of 

certain national defense resources, citing concrete information from a document that was 

labelled confidential. From the text they had published it may be concluded that its 

consequences may only be beneficial – the remedying of indisputable omissions – and not 

harming Serbia‟s security. Another concern for the media professionals was the fact that their 

colleagues were indicted without an investigation, as well as that the Prosecutor proposed the 

trial to be closed for the public. Article 244, paragraph 6 of the Criminal Procedure Law of the 

Republic of Serbia stipulates that, in the case of a criminal offense subject to a prison 

sentence of up to eight years, the Public Prosecutor may, without the consent of the 

investigative judge and without having interrogated the suspect, raise an indictment without 

having conducted an investigation, if the information collected about the criminal offense 

and the perpetrator provide sufficient grounds for doing so. Moreover, in keeping with Article 

292 of the Criminal Procedure Law, the court may, ex officio or at the proposal of the parties, 

exclude the public from the entire main hearing or part thereof, among other reasons, if 

required by grounds of national security. Both provisions are exceptions from general rules – 

that an indictment must be preceeded by an investigation and that the main hearing shall be 

public. The impression that the Prosecutor in Novi Sad resorted to that exception hastily in 

the first case was confirmed by the Extra-Procedural Council of the Primary Court in Novi 

Sad, which returned the indictment to the investigation procedure, i.e. to normal procedure. 

It is highly likely that, if there is a trial at all, the court will reject any proposals for exclusion 

of the public during the main hearing. It would namely be illogical to exclude the public from 

the hearing for reasons of confidentiality of a document that was, as the indictment claims, 

already made available to that same public. Finally, it seems that this case has exposed the 

fragility of the guarantees offered by the Public Information Law – both the ones concerning 

information about issues of relevance for the public and those pertaining to the right of 

journalists to protect their sources. Concretely, Article 4 of the Public Information Law 

stipulates that public media shall be free to publish information and opinions and 

phenomena the citizens are entitled to know about, unless provided for otherwise by the Law 

and regardless of the means by which such information was aquired. Matters concerning the 

country‟s military preparedness undeniably seem to enter that category, regardless if the 

media in question has obtained such information by picking up documents scaterred around 

the parliament restaurant, as Jelena Spasic so picturesquely put it. Moreover, Article 32 of 

the Public Information Law says that a journalist shall not be obliged to disclose information 

about his sources, unless such information concern a criminal offense or a perpetrator of a 

criminal offense subject to no less than five years in prison. It is simply unbelievable that the 



 8 

Prosecutor has treated the above right of the journalist (not to disclose his source) as aiding a 

perpetrator of a criminal offense. Even if we disregard the fact that the protection of sources 

is not there to protect specific sources or, as alleged by the Novi Sad Prosecutor, in order to 

help those who commit the offense of divulging confidential documents,  but rather in order 

to protect one of the key preconditions for freedom of press, without which the sources would 

be discouraged from talking to reporters and the public would be denied information it is 

entitled to learn. In the concrete case, the conditions for denying the reporters to protect 

their sources were not met at all. A journalist is namely obliged to reveal his source of 

information only if this information relates to a criminal offence or a perpetrator of a 

criminal offense subject to no less than five years in prison. The criminal offense in question 

is subject to 1-8 years in prision and in that sense the journalist was not obliged to reveal his 

source. At the same time, his refusal to reveal his sources could not have been construed as 

aiding a perpetrator of a crime. 

 

2.2 The hearing of Velimir Ilic, the President of the Nova Srbija political party, sued by 

journalist Vladimir Jesic back in 2003, was postponed once again before the Primary Court 

in Novi Sad, after Ilic‟s attorney requested the exemption of the judge. Velimir Ilic failed once 

again to appear in court. Jesic pressed charges against Ilic for having kicked him during the 

interview for the Novi Sad television “Apolo” in 2003, after which he tried to physically attack 

him. After the postponement of the hearing, Jesic said that his case was proof of the existence 

of double standards in Serbia for politicians and ordinary citizens. 

 

It seems almost unbelievable that, eight years after an attack on a journalist that was 

televised throughout Serbia, this case is yet to be closed in court. Namely, the first-instance 

verdict in 2006 was scrapped upon appeal by Velimir Ilic. Jesic‟s attorneys claim that the 

appeal was not timely filed (in 2009, after six years) but was nevertheless accepted by the 

court. Whatever the case may be, Jesic‟s claim about double standards for politicians and 

ordinary citizens only gets credence if the case where Velimir Ilic was the attacker is 

compared with another case in which Ilic was himself attacked: on February 5, 2010, in Knez 

Mihajlova street in downtown Belgrade, Dejan Stojadinovic punched Velimir Ilic while the 

politician was talking to the press in relation to his party‟s signature collection campaign for 

early elections. Stojadinovic was sentenced on April 6, only two months after the incident, to 

two years in prison. The verdict of first instance was delivered by High Court in Belgrade. Six 

months later, this verdict was upheld by the Appellate Court in Belgrade and it became final, 

which only confirmed that Serbian courts can be very efficient when they want to. 

Unfortunately, they are far from efficient in cases where journalists appear as the injured 

party. 



 9 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS 

 

1. Public information Law  

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has partly been elaborated on in 

the section concerning freedom of expression. 

 

1.2. On October 13, 2011, daily Danas reported that, according to the records kept by the 

Independent Journalists‟ Association of Serbia (NUNS), there were 212 cases of physical and 

verbal attacks on journalists in Serbia in the last four years, of which merely 17 were 

prosecuted in court. The ban, provided for in the Public Information Law, on putting any 

physical or other pressure on public media and their staff with the purpose of obstructing 

their work, was obviously of no help. Moreover, NUNS believes that only one third of the 

actual threats and attacks get reported to the competent authorites, showing deep distrust of 

the journalists in the institutions. The statistics show that the state reacts in merely one 

fourth of the reported cases. On the other hand, according to the same research, the total 

number of attacks against journalists is on the decline. In 2008, there were as much as 143 

such incidents, compared to 37 in 2009 and 19 in 2010. In the current year 2011 “only” 13 

attacks were registered. The attackers are most often indicted of misdemeanor, but some 

were prosecuted in criminal proceedings, whereas the penalties were at the legal minimum or 

even below it. Some get sentenced to conditional prison sentences or fined. 

 

2.  Broadcasting Law 

 

2.1 According to a report in the daily Danas, 140 thousand Serbian citizens will this year 

be exposed to measures taken by the Serbian Broadcasting Corporation (RTS) with the aim of 

collecting the subscription fee. In most cases, RTS sends dunning letters. According to the 

RTS, since 2007, non-paying citizens in all parts of Serbia are sent dunning letters before 

action and are given the opportunity and possibility to pay their debt to RTS in several 

monthly instalments. In case of repeated non-payment against the received dunning letters, 

the RTS presses charges against the non-payers. The greatest collection percentage of 

payment is recorded in the Belgrade area – an average of 65 do 70% and Vojvodina – 

between 55 and 60%. In southern and eastern Serbia, this figure is the lowest. In central 

Serbia, the collection rate is around 35%, whereas it is 15-20% in the south, the RTS said, 

adding that the collection rate varied depeding on the level of a region‟s economic 

development. The collection rate is also subject to the fact that the fee is charged along with 



 10 

the electricity consumed and that the rule is that electricity bill is collected first, followed by 

the radio and television subscription fee. 

 

The Broadcasting Law provides for the financing of public service institutions, related to the 

realization of the legally provided general interest, from the subscription fee for radio and 

television. Obliged to pay the said fee are the owners of radio and television sets. The 

subscription fee, the amount of which is equal throughout Serbia, is paid per radio and/or 

television set in a household, whereas the households owning two or more devices, excluding 

those in motor vehicles, shall pay the fee for one device at the same address only. Legal 

persons must pay the fee too, namely hotels and motels one fee per each ten rooms equiped 

by a television or radio set, while other legal persons owning a TV and/or radio set are 

charged one fee per each 20 employees that are able to receive television or radio program. 

Exempted from paying the subscription fee are only households owning a TV and/or radio 

set with one member having a 100% body injury, an invalid with less than 100% body injury, 

if the household enjoys the right, in accordance with the applicable regulations, to an 

allowance for care and help for a member of the household, or a person that has suffered a 

permanent loss of hearing or a blind person. Exempted from the subscription fee are also 

legal persons – institutions for the accomodation of students, healthcare institutions and 

disabled persons organizations and companies for professional training and employment of 

invalids, as well as diplomatic and consulary offices, under the conditions of reciprocity. The 

amount of the fee that was initially provided for by Law is adjusted to the index of retail 

prices in Serbia in the previous calendar year, according to the officially published data of the 

statistical agency, increased by 5%, and is currently 500 RSD. The collection of the fee is 

performed through the public electricity provider, under a contract signed with the public 

service. Of the total amount collected, 1.5 % is paid to the budget of the Republic of Serbia for 

the development of the local film industry. Of the income from the collected fee in Vojvodina, 

the Vojvodina Public Service Broadcaster gets 70%. The issue of collectibility of the fee has 

become extremely important in the context of the recently adopted Media Strategy. In the 

period when the Strategy was written, it became evident that the implementation of the 

Broadcasting Law, in the part concerning the financing of the public service broadcaster, is 

not on a satisfactory level. The subscription fee was namely introduced in order to ensure a 

stable and solid source of financing the public service broadcasters. At the same time, it was 

supposed to ensure additional independence from the government, which is difficult to gain 

if the PBS is directly financed from the budget. Unfortunately, instead of working to ensure a 

greater collection rate, the RTS often acted as if it had given up the fee alltogether and as if it 

wished to return to the direct budget financing model. The Media Strategy was expected to 

provide certain guidelines for the financing of the public service in the future, but it failed 

short of accomplishing that. On paper, at least, the Strategy has seen Serbia undertake to 



 11 

provide a safe and public financial framework for the functionning of public radio television 

services. Furthermore, the Strategy has pointed to the necessity to increase the collection rate 

by introducing the proper legal concepts and better organization of the collection. However, 

in terms of a model that would ensure that, the Strategy failed to offer any suggestions. The 

good thing is that it insisted for the first time on the financing of public services that would 

comply with the criteria about state aid control. These criteria involve a clear definition of the 

functions and obligations of the public service, oversight of compliance thereof, transparent 

financial control, a test for the introduction of new services, a ban on overpayment 

(commercial revenues must be taken into account), proportionality and prohibition of anti-

competitive behavior on the market. The reference to these criteria in the Strategy should in 

fact mean that the issue of the collectibility of the fee may not be treated separately, outside 

of the context of a responsible public service broadcaster in terms of doing business and 

transparency in spending the scarce money they are able to get through the subscription fee. 

 

2.2 From a police press release dated October 25, we could have seen how the fight 

against radio piracy may be efficient and successful when other agencies, and not only the 

media, are threatened. According to the said press release, the operatives of the Anti-

Organized Crime Department of the Serbian Ministry of Interior, in cooperation with the 

Department for Fighting High-Tech Organized Crime of the Higher Public Prosecutor‟s Office 

in Belgrade and the RBA have, on the basis of warrant issued by the investigative judge of the 

Higher Court in Belgrade, searched several apartments and premises in order to find the 

studio and transmitters of the illegal radio station „Radio Boss“ from Belgrade. In the 

concrete case, the reason for the search is the fact that the said station threatened to 

endanger airline traffic safety, as repeatedly pointed to by RATEL. The owner of the radio 

station was identified and taken in police custody. The press release of the police said that, in 

addition to transmission and studio equipment,  the police had found unlicensed firearms in 

his apartment. The police announced it would press charges for several criminal offenses, 

including threatening the security of airline traffic, violations of copyright and related rights 

and unlawful performance of activity. 

 

RATEL has continued publishing the lists of pirate radio stations in Serbia, which were fifty 

in October – six less than the previous month. Otherwise, the fact that, in the concrete case, 

the police have announced they will file charges against the arrested owner of the pirate 

station for unlawful performance of activity, demonstrates that the media association ANEM 

was right more than two years ago when it proposed to the police this very mechanism for 

fighting radio piracy. In its letter to the Police Minister and Director of the Police back in 

February 2010, ANEM emphasized that „the manner in which the state had been fighting 

radio piracy in the past was innapropriate“ and that „neither the RBA, nor RATEL have, on 



 12 

their own, the mechanisms to enable efficient fight against radio piracy.“ On that occasion, 

ANEM emphasized that cooperation with the ministry of interior and the police was, in that 

sense, indispensible. In the same letter, the Association said that broadcasting without a 

license provided for by the Broadcasting Law (namely the broadcasting of commercial 

content – commercials and prize advertisements) amounted to the commission of the 

criminal offense from Article 353 of the Penal Code of Serbia. The said article stipulates that 

unlawful and performance of a certain activity for profit, which requires, under the law or 

other regulations, the proper license of the competent authority, shall be subject to a fine or a 

prison sentence of up to two years. 

 

2.3 The cable television channel Kopernikus has been placed under 24/7 monitoring of 

the RBA, in relation to media reports that it was negotiating with the representatives of the 

Serbian Progressive Party (SNS) on the purchase of eight hours of TV time on that station, 

the Deputy President of the RBA Council Goran Karadzic told the daily “Danas”. He added 

that political parties had the possibility to present their political program in the media, but 

only during the pre-election campaign and not before. In his words, the RBA may not act 

“before something happens”, but is entitled to place certain broadcasters under special 24/7 

monitoring, as it is the case with TV Kopernikus. 

 

The Broadcasting Law prohibits the advertising of political organizations outside of the pre-

election campaign, while during the campaign parties are guaranteed equal representation 

without discrimination. In that sense, the purchase of media space for political advertising, 

would undoubtely be prohibited. In addition from prohibiting political parties from 

advertising outside of the pre-election campaign, the Law also says that a political party, 

organization or coalition, or a legal persons founded by a political party, organization or 

coalition, may not be issued a broadcasting license. Consequently, the purchase of 

broadcasting time by political parties outside of the pre-election campaign would be contrary 

to both the spirit and the letter of the laws of Serbia. 

 

3. Law on Ethnic Minorities’ National Councils 

 

Boris Labudovic, the Chairman of the Managing Board of Radio-Television Vojvodina (RTV) 

has resigned from his post. In his press release Labudovic explained that he found the 

coming changes to the RTV Statute, aimed at conforming the said Statute to the Law on 

Ethnic Minorities‟ National Councils, unnaceptable. „With the Law on Ethnic Minorities‟ 

National Councils, the same legislator practically annuls the independence and autonomy in 

the work of RTV stipulated by the Broadcasting Law“. „If that Law is strictly adhered to, 



 13 

according to the interpretation of the authorities, the Managing Board and the RTV 

Management will not be appointing as much as 16 out of 21 responsible editors“, said 

Labudovic, whose resignation came into effect on October 4. Labudovic added that the 

Manager and the editors-in-chief of RTV might not be held accountable for editorial policy if 

three quarters of responsible editors were appointed by the National Councils, making RTV 

lose its autonomy for three out of five televisions programs it broadcast. The Managing Board 

has appointed Vanja Barisic-Jokovic as new Chairman to replace Labudovic. 

 

The Managing Board of RTV, consisting of nine members appointed and dismissed by the 

Republic Broadcasting Agency, is competent for appointing and dismissing the General 

Manager, the directors of radio and television and programming editors-in-chief. The Law on 

Ethnic Minorities‟ National Councils stipulates that the National Councils of Ethnic 

Minorities, on whose minorities‟ languages RTV is broadcasting, shall provide their opinion 

in the procedure of appointing the members of the Managing Board, Programming Board 

and the General Manager of the Broadcasting Institution of Vojvodina, as well as to 

determine the criteria for electing the responsible editor for the language of its respective 

ethnic minority. Furthermore, the National Councils shall propose to the Managing Board 

the appointment of the responsible editor for the program on the language of the respective 

ethnic minority out of the eligible candidates; they give their opinion about the candidates for 

the responsible editor of the program on ethnic minorities‟ languages – if the responsible 

editor is appointed for several minority languages programs. The resignation of Boris 

Labudovic has exposed an almost unsustainable situation where the Managing Board and the 

General Manager have their hands tied when it comes to choosing the leading editors in RTV. 

Taking into account the controversial decisions about the dismissals of responsible editors in 

minority media in the recent past, which were enacted primarily by the Hungarian minority 

National Council, as well as the undeniable politicization of National Councils and them 

being placed under the control of the leading political parties of the respective ethnic 

minorities, it becomes increasingly evident that the model adopted by the Law on Ethnic 

Minorities‟ National Councils, aiming to realize the ethnic communities‟ right to autonomy in 

the field of public information, is threatening to place information on minority languages 

under the absolute control of minority oligarchies. To make things worse, the Media Strategy 

has completely failed to address this issue – it has merely reiterated the declarative 

guarantees of independence of public service broadcasters and the prohibition of illicit 

influence on programming content and on any restrictions to their independence and 

autonomy. It remains to be seen how RTV will handle this problem, namely will the 

resignation of Boris Labudovic, on the other hand, result in an open debate about the fact 

that the Law on Ethnic Minorities‟ National Councils has created more problems than it has 

solved in the field of public information on minority languages, which debate should be free 



 14 

of superficial accusations claiming that any alternative concept would be tantamount to a 

violation of acquired minority rights. 

 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, the Parliament did not adopt any laws of specific 

relevance for the media. 

 

 

IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION 

OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA)  

 

After the resignation of Boris Labudovic, the Chairman of the Managing Board of RTV, the 

RBA issued a public call for proposing candidates for this post. The advertisement was 

published on October 25, 2011 in the dailies „Politika“ and „Dnevnik“. We remind that, 

according to the Broadcasting Law, concerning the members of the Public Broadcasting 

Institution of Vojvodina, the RBA appoints persons living and working in Vojvodina, who 

must also satisfy the general conditions for membership in this body – that they are 

journalists, namely renown experts for the media, management, law and finances, or other 

prominent persons. Ineligible for membership in the Managing Board are members of 

parliament, members of the assembly of the autonomous province, members of the RBA 

council, members of the Government or the executive branch of the autonomous province or 

appointed persons in the Government, namely provincial bodies, or political party officials. 

 

2. REPUBLIC AGENCY FOR ELECTRONIC COMMUNICATIONS (RATEL) 

 

On October 18, 2011, RATEL released an updated list of radio and television stations using 

radio-frequency spectrum without authorization. Fifty pirate broadcasters, namely six less 



 15 

compared to the list released a month earlier, were recorded. As much as 22 of these 50 

stations are from the territory of Vojvodina, while 13 are based in the wider area of Belgrade. 

However, except the case of “Radio Boss” from Belgrade, which has been shut down and its 

owner kept in police custody, first and foremost for having caused harmful interferences to 

flight control endangering airline traffic security in process, there were no other cases of 

shutting down other illegal broadcasters in the period covered by this Report. 

 

3. THE PRESS COUNCIL  

 

The Complaints Commission of the Press Council, the first independent self-regulatory body 

for print media in Serbia, after it started receiving complaints on September 15, passed its 

first two decisions in October. Namely, the complaint against the daily “Press” concerning the 

text “Doctor Tortures Woman and her Lover” in the print edition from September 9, was 

approved. The plaintiff claimed that the woman, who was exposed to violence, had been 

additionally affected by the publishing of uncorroborated information and personal data that 

may contribute to identifying her as the victim, as well as information irrelevant for the 

violence she was subjected to. The complaint goes on saying that the disputed article 

contained inappropriate descriptions of situations implying that the violence was somehow 

justified, such as “doctor catches the lovers „in flagrante‟ ” and “lost his temper” and the like. 

The Complaints Commission of the Press Council found that the complaint was justified, 

namely that the controversial text had violated the provisions of Section VI, subparagraphs 1, 

2 and 3 of the Ethical Code of Serbian Journalists and ordered the daily “Press” to publish the 

Commission‟s decision. The members of the Complaints Commission judged that the 

controversial text had violated the tortured woman‟s rights, namely that her right to privacy 

was violated in terms of Section VI of the Ethical Code of Serbian Journalists. Furthermore, 

the text was found to abound with unnecessary sensationalist details, the accuracy and 

verifiability of which was also questionable, since the authors of the text only cited the 

statement of an anonymous “interlocutor familiar with the whole affair”. The Commission 

passed its second decision on the complaint of the former Health Minister Tomica 

Milosavljevic over the text entitled “The Government is Protecting the Former Minister” 

published in the weekly NIN on October 13. According to Milosavljevic‟s complaint, the text 

contained several untruths, as well as offensive insinuations about his alleged culpability in 

relation to the activities during the pandemic of the AH1N1 virus in the years 2009 and 2010, 

especially concerning the procurement of the influenza vaccine. The Commission rejected 

this complaint, explaining that the text didn‟t violate any provisions of the aforementioned 

Code of Ethics. The members of the Commission judged that the article by Katarina 

Preradovic pertained to the “Vaccine Affair”, which took place during the term of office of the 

plaintiff – former minister Tomica Milosavljevic and that it concerned his political person. 



 16 

The Commission found that information about politicians and other persons occupying 

public functions were not subject to the restrictions concerning information on private 

persons, namely that the rights of politicians in the field of public information were 

restricted, proportionately to the legitimate interest of the citizens to be informed about how 

public functions were discharged. The Commission invoked both the Public Information Law 

and the Code of Ethics of Serbian journalists and the relevant European standards and case 

law of the European Court of Human Rights in enforcing Article 10 of the European 

Convention. The Commission also noted that the plaintiff had the opportunity to make a 

statement about the topic of the text when the journalist contacted him prior to publishing it. 

The former minister, the Commission says, didn‟t use that opportunity. 

 

The aforementioned Ethical Code invoked in the decision against the daily “Press” requires 

from journalists to respect the privacy, dignity and integrity of the people they are writing 

about, to avoid speculation and conveyance of insufficiently verified positions in reporting 

about accidents and tragedies involving casualties or major losses for society. The media are 

also advised, in reporting about events involving personal pain and shock, to make sure they 

reflect empathy and discretion. One gets the impression that media professionals may be 

satisfied with the first decisions of the Complaints Commission. What is particularly 

interesting is that we are likely to face a situation where the same matter dealt with by the 

Complaints Commission will be decided upon by the Court in criminal procedure: the former 

minister Milosavljevic has already announced he will press charges before a court of law, on 

top of filing a complaint with the Commission. The manner in which the Court will handle 

the decision of the Complaints Commission in criminal proceedings, if any are initiated, and 

the decision that it will ultimately make (if it confirms the Commission‟s decision), could 

greatly contribute to boosting the authority of the Commission and reduce the final number 

of lawsuits print media and their journalists face. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

4.  THE MINISTRY OF CULTURE, MEDIA AND INFORMATION SOCIETY 

 

After the adoption of the Media Strategy on September 28 and the publication thereof in the 

Official Gazette on October 7, there are still no indications as to when its implementation will 

start. The state has provided itself with comfortable deadlines and it was therefore unrealistic 

to expect any activities to be taken as early as in the first month after the passage of the 

Strategy. However, it must be noted that there are no statements whatsoever from the 

Ministry of Culture, Media and Information Society and other competent ministries about 



 17 

the important question of enforcement of the Law on State Aid Control. Under the 

Stabilization and Association Agreement (SAA) and the Action Plan accompanying the 

Strategy, this issue should be tackled as early as January 1st next year. Such behavior has only 

accentuated the dilemmas related to this item in the Action Plan, which was believed to have 

been the key concession offered to the representatives of the media community, owing to 

which they have ultimately endorsed the Strategy, except for the part concerning regional 

service broadcasters. The representatives of the media community were told this would 

definitively alter the model of media financing in Serbia, namely that direct budget financing 

of state media would, as of January 1st next year, be considered as unauthorized state aid. 

Today, however, the Ministry of Culture, Media and Information Society, the Finance 

Ministry and the Commission for the Control of State Aid remain silent and invisible and 

there are no signs of anyone preparing to change anything in the model of financing as of 

next year. What is the essence of the Law on the Control of State Aid and what are the 

obligations in the enforcement of that Law under the SAA? The said Law prohibits state aid 

in any form, if such aid undermines or threatens to undermine competition on the market, 

unless provided for otherwise by the same Law. As an exception, it is allowed to allocate state 

aid as welfare, which shall be allotted to individual consumers without discrimination as to 

the origin of goods or products constituting aid. Also as an exception, state aid may be 

allotted for the purpose of remedying damage caused by natural disasters or other 

emergencies. Among other cases, under the Law, state aid may be allowed only if allocated 

for the purpose of implementing a certain project of particular significance for the Republic 

of Serbia. For that reason, namely in order to open the door for the media to receive some aid 

from the state, the Media Strategy insists on the financing of projects and the defining of the 

public interest – a field where media projects could be branded as projects of particular 

significance for the Republic of Serbia. 

 

When the Action Plan refers to the enforcement of the Law on the Control of State Aid, in 

accordance with the SAA, it probably refers to Article 74 of the SAA, stipulating that, after the 

expiration of a 3-year term after its coming into force, Serbia will apply the principles laid 

down in the EC Treaty – with special reference to Article 86 of the said Treaty – to public 

companies and companies that have been assigned special rights. Article 86 is actually the 

actual Article 106 of the Treaty on the Functioning of the EU, which has extended the scope 

of the rules on state aid control to public companies, namely companies that have been 

assigned special rights. The biggest concern is that there are currently divergent 

interpretations as to the moment of the aforementioned 3-year term expiry date, namely the 

moment when the potential failure to enforce state aid control regulations (involving also the 

current model of financing of public companies) will constitute a violation of the SAA and not 

only a failure to observe the deadline laid down in the Action Plan. 



 18 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

We will not have digital television or the test digital signal on time, Vecernje Novosti reports. 

The deadline for digitalization in Serbia was initially set for April 4, 2012. With the slow 

completion of all the necessary requirements, it became clear that the said deadline could not 

be met. According to certain reports, the works were late, resulting in a delay of the test 

signal. Today, however, we hear that the reason for the delay is the parliamentary elections, 

because “it would not be appropriate in that period for people to be left without digital 

signal”. Elections as the cause for the delay were also invoked by Jasna Matic, the State 

Secretary for the Digital Agenda and Vladimir Homan, the Director of the public company 

“Broadcasting Equipment and Communications”, the bearer of the whole project. The 

experimental broadcasting of television program is also delayed – it was supposed to start in 

mid 2011, and then put off to September. However, according to Homan, the equipment for 

the transmitters, required for the start of digital television, is yet to arrive from abroad. The 

trial network is planned to be put into operation on 15 sites throughout Serbia, but it will not 

be broadcast in full force in order not to “override” the existing networks through which 

television signal travels to our homes. In order for digital transmission to start, we also must 

wait for certain transmitter sites, damaged in the NATO bombing in 1999, to be repaired. 

Experts estimate that about 70 million EUR are needed in order to finalize the digitalization 

process. That amount should also include the assistance to the poorest families with the 

purchase of decoders. 

 

In our reports, we have long been pointing to the fact that the delays in the implementation 

of the Action Plan accompanying the Digitalization Strategy have rendered the initial 

deadlines for the digital switchover unrealistic. Serbia is not an isolated case in this respect, 

since almost all countries in the region and beyond have at some point postponed the digital 

switchover. However, the problem lies in the near-silence about the problems in the 

implementation of the Action Plan and the failure to postpone the deadline for the switchover 

immediately after it became clear that it has become unrealistic. Still, it seems that some 

progress will be achieved after all. The allocation plan, needed for launching the initial 

network for the testing of the digital signal, was tabled for public discussion in late October. 

Amendments to the Strategy and the Digitalization Rulebook are to be expected, which will 

hopefully introduce a gradual switchover by region, instead of a risky and forced transition in 

one day, marred by the absence of available frequencies. This was enabled by the ever 

reducing number of analog broadcasters in Serbia in recent years, due to the economic 

downturn. The crisis has thus freed part of the spectrum to the extent that it has enabled the 

switchover to be carried out in stages. It is true that greater transparency in the planning of 



 19 

digitalization would help avoiding sensationalist texts in the media and enabling the citizens 

to receive accurate information about the meaning of digitalization for them. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

According to a press release of Austrian company OST Holding Suedosteuropa GmbH, posted 

on its official webpage, the Serbian Competition Protection Commission (CPC) has rejected 

that company‟s request for concentration. The request of OST Holding for acquiring 62.4% of 

the shares of the Novosti Company through the takeover of the entire stake of three foreign 

companies, shareholders of OST Holding (Trimax Investments, Ardos Holding and Karamat 

Holding) was rejected on October 12 by the decision of the chairman of the Commission. The 

Commission cited the failure to submit the required evidence on the necessary legal grounds 

as the reason for the rejection. Without such evidence, the press release says, the 

Commission‟s Council was unable to even start a debate about the requested concentration. 

OST Holding was given the possibility to file a complaint against such decision within three 

days. OST Holding, which is owned by the WAZ Media Group, requested the approval for the 

takeover of 62.4% of Novosti shares from the CPC more than two years ago, but the CPC 

suspended the procedure in mid-July pending the decision of the Administrative Court on 

the lawsuit filed against it by the Austrian Company. The Administrative Court, however, 

rejected the Austrians‟ claim and it was the reason for the CPC‟s new communication about 

the company‟s request for taking over the complete share in the three companies through 

which their owner, Milan Beko, took over the majority shares in Novosti in 2006. In the 

meantime, after Beko himself confirmed he was controlling three companies holding together 

62.4% of the Novosti shares, the CPC ordered him last June to issue the offer for the takeover 

of the remaining Novosti shares no later than within three months, failing which he was to 

announce the sale of the share exceeding 25% of the shares. According to the current 

legislation, until such sale is completed, the owner shall be entitled to vote only up to the 25% 

limit. Hence, although being a minority shareholder with 36.6%, the state currently holds in 

Novosti the management rights to the majority of shares (29.5% owned by the Republic of 

Serbia and 7.15% via the PIO Fund – Republican Fund for Pension and Disability Insurance). 

This practically means that the state will not only be one of the owners of Novosti – it is 

already practically running that media company, contrary to the imperative provision of the 

Public Information Law stipulating that the state and territorial autonomy, an institution, 

company or other legal person in majority ownership of the state or legal person that is 

entirely or mostly financed from public revenues, may not be a founder/owner of a public 

media. The position that the state must withdraw from media ownership is, in cases like this, 



 20 

enshrined in the Media Strategy. That document says that the state shall withdraw from 

Novosti within 24 months after establishing the legal grounds. As in the concrete case the 

legal grounds are there since the coming into force of the Public Information Law back in 

2003, one may question the sincerity of the state to withdraw from media ownership: is it 

really intent on withdrawing or is it merely buying time by postponing it? 

 

In the meantime, the media have continued to report about individual cases of unsuccessful 

privatizations. Hence, for example, according to such reports, four years after having 

acquired the regional station TV Pirot, the majority owner Milorad Pejic requested from the 

Privatization Agency a consensual termination of the contract. The reason is the difficult 

financial situation of the station and the impending layoffs. TV Pirot was sold on an auction 

in early November 2007 and it was the first media to have been privatized in the Southeast of 

Serbia. Four years later, however, the station‟s account was blocked due to unpaid electricity 

and other bills and the employees have not received several salaries. In late October, the 

media also reported that the Privatization Agency terminated the purchase and sale 

agreement in the privatization of the oldest Serbian weekly, the Kragujevac-based “Svetlost”. 

The paper was sold in 2007 for 21 million dinars to the three-strong consortium consisting of 

Gvozden Jovanovic, the then councilor of the Christian Democratic Party in the City 

Assembly, the former Mayor of Kragujevac Vlatko Rajkovic and the local businessman 

Dragoljub Milovanovic. 

 

 

VII CONCLUSION 

 

Physical attacks on journalists, threats, throwing stones at a television studio, destruction of 

a company vehicle, filing an indictment without prior investigation, endless court 

proceedings in cases where journalists were attacked... All this has cast a shadow on the fact 

that Serbia has recently adopted a Media Strategy, a document everyone agreed was badly 

needed, after two years of hard work, arguing and back-and-forth negotiations. It is already 

evident that the implementation thereof will be everything but an easy task, due to several 

reasons. First, the Media Strategy is a conciliation incorporating certain incoherent concepts, 

which will undoubtedly result in divergent interpretations. As of the first reading, one 

inevitably concludes that it is impossible to both advocate the withdrawal of the state from 

media ownership and introduce new exceptions to the mandatory privatization. 

Furthermore, it is logically impossible to avoid making key changes in the evidently failed 

model of financing of the existing public service broadcasters and at the same time introduce 

new public broadcasters with an even less understandable financing scheme. Or to believe 



 21 

that, in a situation where the national and the provincial public service broadcasters have 

been unable to satisfy the needs for information of regional relevance, new regional public 

service broadcasters, set up in the same mould, will somehow manage to fulfill the same 

objective? There is, however, one obvious thing, which represents a change of the focus laid 

down in the Strategy. While it may be true that it was produced to a certain extent clumsily 

and sloppily, the Strategy marks the first time in Serbia that the media sector is treated not 

only as a field where freedom of expression – as a fundamental human right – ought to be 

achieved, but also as a market where competition is protected and financial interventions by 

the state are considered as illicit interference, which may be allowed only if they are 

transparent, non-discriminatory and pro-competition. The experience of other countries in 

the region who have started – some even already finished – their EU accession talks before 

Serbia, teaches us that the key issues for the media sector in these talks were not those 

related to human rights and freedom of expression, but, paradoxically maybe, items 

concerning the protection of competition and control of state aid. The conclusion could be 

that the entire region, including Serbia, has changed in the sense that overt oppression and 

violence, although still being a concern, have ceased to be the dominant way of pressuring the 

media. The predominant instruments for muzzling the media are more subtle today and 

involve different, equally dangerous challenges. The changed circumstances have compelled 

the media community to introduce additional priorities. These priorities concern ownership, 

the protection of competition and, most importantly, the control of state aid. Precisely for 

that reason, as much as the Strategy has disappointed many, the success thereof will be 

measured by the results in the implementation of the new model of project-based financing 

of media content and a more effective control of state aid. Failure in these two areas would 

mean that the Serbian media space has become even poorer, while being placed under even 

tighter control. 

 

 

 

 


